در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #4045
    ellham
    مشارکت کننده

    روزی که من از تخت جمشید دیدن کردم 21 بهمن ماه بود که مشتاقانه مرخصی گرفته بودم تا بتونم با تعطیلات 22 بهمن چند روزی رو در این مکان بگذرونم. برای اولین بار بود که میتونستم این مکان زیبا وتاریخی یادگاری از دوران گذشته و تاریخ کهن سرزمینم رو ببینم. اونجا راهنمایی به اسم آقای حسینی داشتیم که تخت جمشید رو برامون توضیح می داد. قصد دارم توضیحاتی که ایشون برامون می داد رو برای هموطنان تعریف کنم. تا اونجایی که راهنما توضیح می داد ، ساخت تخت جمشید به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد، درواقع ساخت کاخ‌ها و ساختمان‌های مجموعه تخت جمشید از زمان حکومت داریوش اول آغاز شد و تا پایان دوران حکومت هخامنشیان ادامه داشت هرکدام از کاخ‌های موجود در محوطه تخت جمشید در زمان یکی از پادشاهان هخامنشی ساخته شده است. خیلی ها معتقدند که حتی با وجود امکانات در عصر حاضر ساخت چنین بنایی خیلی مشکل است، بنابراین ساخت این بنا در دوران هخامنشی، نشانی از ایران باستان مترقی را داد. در قسمت های مختلف تخت جمشید سنگ نوشته‌ها و نقش برجسته‌هایی حک شده است که نمی تونستم از اونها چشم بردارم.
    در تخت جمشید کتیبه هایی وجود داره که بعضی هاشون رمز گشایی شده اند و بعضی ها هنوز در حال رمز گشایی هستند. همون طور که می دونید اسکندر مقدونی اقدام به تخریب این بنای با شکوه کرده است، اما فک می کنید چرا با وجود اون همه وحشی گری قسمت هایی از اون سالم مونده؟ در آن زمان در بیشتر آثار حفاری شده از سرب آب شده برای حفاطت از این آثار و همین طور چرم استفاده کرده‌اند. مشخصه که در آن زمان، سنگ‌های زینتی، رنگ‌های متنوع و تزیینات روی این آثار بوده اما در حال حاضر فقط جای خالی آن حس می شود. یکی از معروف‌ترین سازه‌های باقی مانده در منطقه تخت جمشید، ستون‌های کشف شده در تخت جمشید هستند. این ستون‌ها بسیار بلند و سنگین هستند و به نظرم خیلی جالب بودند.
    دروازه ملل تخت جمشید از بخش هایی بود که سالم باقی مونده و گفته می شه که ساخت دروازه ملل در زمان خشایار شاه بوده یعنی در زمان داریوش پی ریزی شده و در زمان خشایار شاه ساخت آن کامل شده است. بخش دیگر تخت جمشید کاخ صد ستون یا تالار تخت که خیلی قشنگ بود و گفته می شه در زمان خشایار شاه ساخته شده و در زمان اردشیر اول ساخت آن تمام شده است. کاخ خشایار شاه یا هدیش، کاخ ه، کاخ سه دری یا کاخ مرکزی، کاخ بار یا آپادانا، کاخ اختصاصی داریوش یا تچر از دیگر کاخ های تخت جمشید بودند. اگر اونجا رفتید حتما از موزه تخت جمشید هم دیدن کنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.