آشنایی با فرهنگ غذایی در ترکیه
به این پست امتیاز دهید

کشور ترکیه به دلیل فاصله نزدیک و آب‌وهوای مشابه ای که با ایران دارد، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی برای سفر محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، بهتر است بافرهنگ غذایی ترکیه آشنا شويد. افرادی که به این کشور سفر کردند می‌دانند که یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های غذایی دنیا، متعلق به ترکیه است. این کشور با داشتن تنوع زیادی از غذاهای گوناگون، گردشگران را مجاب می‌کند که برای حداقل یک‌بار هم که شده این غذاها را امتحان کنند. مردم ترکیه به ملتی پرخور معروف هستند و در هر منطقه از این کشور غذاهای خوشمزه‌ای را مشاهده خواهید کرد. در ادامه این مطلب بیشتر بافرهنگ غذایی ترکیه و معروف‌ترین غذاهای این کشور آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

محبوب‌ترین مواد غذایی در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل داشتن فرهنگ غذایی مناسب که برگرفته از تاریخ و تمدن کهن این کشور است، موردستایش و تشویق جهانیان قرار می‌گیرد. مردم این کشور به غذا خوردن اهمیت زیادی می‌دهند و بخش زیادی از زمان زندگی آنان در آشپزخانه صرف پخت غذاهای جدید خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در بیشتر غذاهای ترکیه، گندم نقش اصلی را ایفا می‌کند. کمتر غذایی را در این کشور پیدا می‌کنید که مواد اولیه آن شامل گندم نباشد.

بسیاری از عادت‌های غذایی ترکیه شباهت بسیار زیادی به کشور ایران دارد. از گذشته دور ایرانیان عادت داشتند که بسیاری از وعده‌های غذایی خود را با نان بخورند. این عادت دقیقاً در بین مردم ترکیه نیز وجود دارد. علاوه بر این خوردن گوشت، حبوبات و برنج نیز در این کشور اهمیت زیادی دارد. معمولاً ترک‌ها گوشت را به‌صورت چرخ شده مصرف می‌کنند که این نیز از نکات جالب‌توجه در این کشور می‌باشد.

کباب ترک (دونر کباب)
کباب ترک (دونر کباب)

کباب ترک (دونر کباب)

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، مصرف گوشت در این کشور اهمیت زیادی دارد و حداقل یک وعده در روز را به خوردن گوشت اختصاص می‌دهند. بااین‌حال یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای این کشور، کباب ترک است. این نوع کباب به‌واسطه حضور آشپزهای معروفی همچون نصرت، شهرت جهانی پیداکرده و حتی در ایران نیز بسیاری از رستوران‌ها در منوی خود، غذایی تحت عنوان کباب ترک یا دونر کباب دارند.

برای تهیه کباب ترک لازم است گوشت را روی شعله بسیار کم قرار داده و با اضافه کردن انواع ادویه، سبزیجات و سایر مواد، به‌آرامی پخته شود. دونر کباب یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است که سالانه افراد زیادی برای امتحان کردن آن به این کشور سفر می‌کنند. اگر به ترکیه سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً کباب ترک را امتحان کنید.

صبحانه در ترکیه

صبحانه در ترکیه

فرهنگ غذایی در ترکیه به‌گونه‌ای است که صبحانه را اصلی‌ترین وعده غذایی می‌دانند. ازاین‌رو برای شروع یک روز پر انرژي در ترکیه باید صبحانه خوبی بخورید. معمولاً در این وعده غذایی انواع نان، شیرینی، پنیر، خیار، گوجه، سوسیس، عسل، مربا و هرماده مقوی و پرانرژي را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این رستوران‌ها و کافه‌هایی نیز در سطح شهرهای ترکیه وجود دارند که فعالیت خود را از ساعات ابتدایی روز آغاز می‌کنند. افراد کارمند و کسانی که باید صبح زود به محل کار خود بروند، می‌توانند با مراجعه به این مکان‌ها انواع غذاهای خوب و مقوی را به‌عنوان صبحانه سفارش دهند.

پیشنهاد دیگر :  معرفی کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند

آشنایی با بهترین غذاهای ترکیه

به عقیده بسیاری از گردشگران و حتی شاید مردمان ترکیه، بهترین غذای این کشور کباب ترک باشد. بااین‌حال ترکیه غذاهای خوشمزه و درجه‌یک دیگری نیز دارد که قصد داریم در این بخش به معرفی چند نمونه از آن‌ها بپردازیم.

پیده
پیده
  1. پیده

اگر قصد خوردن پیتزای ترکیه‌ای را دارید، باید پیده سفارش دهید. کمتر رستورانی در ترکیه پیدا می‌شود که این غذای معروف را نداشته باشد. برای درست کردن پیده مقداری نان مخصوص که به نان محلی نیز معروف است را پر از گوشت، پنیر، سبزیجات و تخم‌مرغ کرده و به مدت کوتاهی حرارت ببیند. پیده بین مردم ترکیه و گردشگران این کشور محبوبیت بسیار زیادی دارد.

 

کوفته ترکیه ای
کوفته ترکیه ای
  1. کوفته

همانند کوفته‌تبریزی خودمان، ترک‌ها نیز نوعی کوفته دارند که ارزش امتحان کردن را دارد. ماده اصلی برای درست کردن کوفته، گوشت است که در کنار آن مقداری ادویه نیز قرار خواهد گرفت. کوفته سس مخصوصی نیز دارد که با اضافه کردن آن، طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به خود می‌گیرد. معمولاً کوفته غذای سنگینی است و با خوردن یک یا دو عدد از آن احساس سیری خواهید کرد. بااین‌حال در برخی از مناطق این کشور، کوفته را با برنج و کمی هم نان مصرف می‌کنند.

 

دلمه ترکیه ای
دلمه ترکیه ای
  1. دلمه

اگر به غذاهای ترکیه و مواد لازم برای تهیه آن دقت کنید، متوجه خواهید شد که فرهنگ غذایی در ترکیه شباهت زیادی به فرهنگ غذایی کشور ما دارد. چراکه بسیاری از غذاها بین دو کشور مشترک است. یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای ترکیه، دلمه است. برنج به‌اضافه ادویه ماده اصلی برای تهیه دلمه می‌باشد؛ اما برای خوش‌طعم کردن دلمه لازم است در کنار آن کمی کدو یا فلفل نیز اضافه کرد. دلمه جزء اصلی‌ترین وعده‌های غذایی برای صرف شام در این کشور می‌باشد.

آداب‌ورسوم غذا خوردن در ترکیه

مردمان ترکیه انسان‌هایی مسلمان بوده و آداب‌ورسوم مشابه‌ مردمان ایران در پیش از خوردن و یا بعد از خوردن غذا دارند. بااین‌حال همانند بیشتر کشور‌های دنیا این آداب‌ورسوم تحت تأثیر شهر‌ها و مناطق زندگی خواهد بود. ازاین‌رو مهم‌ترین آداب‌ورسوم مردم ترکیه عبارت‌اند از:

  1. قبل از خوردن غذا لازم است تا تمامی کسانی که سر سفره نشسته‌اند خدا را شکر کرده و با گفتن عبارت بسم‌الله الرحمن الرحیم، شروع به خوردن غذا کنند.
  2. در ترکیه غذا به‌صورت جمعی و خانوادگی خورده می‌شود و برای احترام به بزرگ‌ترها، ابتدا بزرگ‌ترین فرد حاضر در جمع شروع می‌کند.
  3. سالاد، سوپ، ترشی، ماست جزء مواردی است که حتماً باید در کنارغذا مصرف شود. البته لزومی ندارد در هر وعده همه‌ی این موارد وجود داشته باشد.
  4. در سال‌های اخیر مردمان ترکیه عادت داشتند که غذا را درون یک ظرف بزرگ ریخته و همه‌ی افراد درون آن ظرف غذا بخورند. بااین‌حال این موضوع به علت مسائل بهداشتی تغییر پیدا کرد.
  5. شستن دست‌ها پیش از غذا و شکر خدای متعال پس از اتمام غذا از دیگر فرهنگ غذایی در ترکیه می‌باشد.

جمع‌بندی

ترکیه کشوری پهناور و پر از حوادث تاریخی و فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است. از همین رو بسیاری از مواردی که تحت عنوان فرهنگ غذایی در ترکیه یاد می‌شود، مربوط به این کشور نیست. به دلیل ورود افراد غیربومی به این کشور فرهنگ ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها دچار تغییر شد. بااین‌حال تلاش کردیم مواردی را که در این مطلب به‌عنوان فرهنگ غذایی در ترکیه ذکر می‌کنیم، اصالتی تاریخی داشته و مربوط به همین کشور باشد. امیدواریم که موردتوجه شما قرارگرفته باشد.

درباره نویسنده

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *