در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #3411
    Arshaa
    مشارکت کننده

    حتما اسم بخارا رو در شعرها زیاد شنیده اید . مخصوصا شعر حافظ که میگه: اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را، بخال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را، بخارا یک شهر تاریخی بسیار زیباست که در زمان های قدیم برای برای مسلمانان بسیار مهم بوده. از جمله جاذبه های اون میشه به مناره های 45 متری کالیان، مدرسه چهار منار، مقبره سامانی ها، مدرسه عبدالعزیز خان، حوض لیابی، ارگ بخارا اشاره کرد. اما هر کدوم از این بناهای تاریخی سرگذشتی دارند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم. مناره 45 متری کالیان: این مناره در زمان های گذشته مانند یک فانوس برای نشان دادن مسیر بخارا به کاروان های تجاری و مسافران مذهبی استفاده می شده اما بعدها مناره کالیان به یک برج دیدبانی تبدیل شد تا بتوانند از حمله و نزدیک شدن دشمنان اطلاع پیدا کنند. مدرسه چهار منار: بنای چهار منار توسط خلیف نیازکل، یک بخارایی ثروتمند با اصلیت ترکمن در زمان های گذشته ساخته شده، لازم به ذکر است که برج‌های چار منار، مناره نیستند و صرفاً کاربرد تزئینی دارند. سه برج به عنوان انبار استفاده می شده، و دیگری دارای یک راه‌پله بوده که به طبقه بالا می‌رسد. بر روی همه آنها گنبدهایی قرار دارد که با کاشی آبی پوشانده شده‌اند.
    هر یک از چهار برج المان های تزئینی مختلفی دارند. مقبره سامانی ها: این مقبره در قرن نهم و به دستور اسماعیل سامانی ساخته شده و اولین ساختمان آجری است که در آسیای میانی ساخته شده است. سبک آجر چینی آن معروف به رازی و از چیدمان تعداد زیادی آجرهای متنوع به اشکال و اندازه های متفاوت تشکیل شده که با وسواس و دقت بالا در کنار هم قرار گرفته اند و درنهایت شاهکار بی نظیری را خلق کرده است و امروزه آرامگاه امیر اسماعیل سامانی است. مدرسه عبدالعزیز خان: این مدرسه بر خلاف مدرسه های دیگر بخارا که بسیار ساده طراحی شده اند، این مدرسه دکور و تزِینات بسیار زیبا و رنگارنگی دارد. در بعضی از نقاط آن می توان تصاویری از اژده های چینی را دید که خود نشان دهنده تلفیق چندین هنر است. حوض لیابی: حوض لیابی در بخارا مجموعه ایی از سه ساختمان است که در شمال آن مدرسه Kukeldash ، در غرب مدرسه khanaka و در شرق آن مدرسه دیوان بیگی قرار دارد.
    ارگ بخارا: قلعه ای عظیم ساخته شده در قرن پنجم میلادی است که چندین بار روی هم ساخته شده و گفته میشود تا ۲۰ متری زیر زمین لایه هایی از قلعه های قبلی وجود دارد. این قلعه در دوران متفاوت، عامل نجات مردم شهر بوده، چرا که به هنگام جنگ مردم به داخل قلعه می رفتند و در آن پناه میگرفته اند. در داستانها این قلعه توسط سیاوش بنا شده است که وقتی به خواستگاری دختر حاکم وقت، افراسیاب رفت، افراسیاب شرط گذاشت که اگر سیاوش بتواند قلعه ای محصور در پوست گاو بسازد دخترش را به او بدهد. که سیاوش با هوشی که داشته پوست گاو را رشته رشته کرده و این قلعه را ساخته است. در حال حاضر قلعه تبدیل به موزه شده است. اگر به مکان های تاریخی علاقمند هستید پیشنهاد می کنم به شهر بخارا حتما مسافرت کنید و از جاذبه های تاریخیش لذت ببرید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.